Πέμπτη 3 Δεκεμβρίου 2009

Trollhättan και κακούργα παγκοσμιοποίηση.


H Trollhättan είναι μια πόλη της δυτικής Σουηδίας με 54.000 κατοίκους και σημαντική βιομηχανία, όπως και όλη η χώρα άλλωστε. Μια βιομηχανία που είναι αποτέλεσμα της Σουηδικής παραγωγικής νοοτροπίας του «να φτιάξω κάτι πρωτοποριακό, να το πουλήσω, να κονομήσω» και όχι της « να φτιάξω καφετέρια τζιτζί στο Παγκράτι να πουλάω τον φρέντο 7 Ευρώ να κονομήσω».

Η πιο ξακουστή βιομηχανία και ο μεγαλύτερος εργοδότης της πόλης είναι η αυτοκινητοβιομηχανία SAAB, που από τότε που η πλειοψηφία των μετοχών της έπεσε στα χέρια του ημιθανούς Αμερικάνου γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας GM, βρίσκεται και αυτή στην εντατική.

Μετά το ναυάγιο της συμφωνίας για την αγορά της SAAB από τον Σουηδό κατασκευαστή υπεραυτοκινήτων Koenigsegg, η εταιρία είναι στον αέρα για τις επόμενες 30 ημέρες οπότε και θα εξεταστούν οι όποιες προσφορές υπάρχουν για την αγορά της. Αλλιώς θα ακολουθήσει την τύχη άλλων ένδοξων αμερικανικών σημάτων όπως της Pontiac, της Oldsmobile, της Plymouth κ.α. Στο χρονοντούλαπο της ιστορίας μαζί με τα Trabant της DDR.

Βλέπετε η κυβέρνηση της επάρατου ΔΕΞΑΣ κατά δήλωση του πρωθυπουργού Fredrik Reinfeldt, δεν μπορεί να ενισχύει ζημιογόνες βιομηχανίες και ούτε είναι δουλειά του κράτους να κατασκευάζει αυτοκίνητα. (Ενώ η ΔΕΞΑ Αγγέλα Μέρκελ που έχει λυσσάξει να σώσει την Opel που ανήκει στην GM είναι ηλίθια). Ευκαιρία βρίσκει και η περιορισμένων δυνατοτήτων αρχηγός των Σοσιαλδημοκρατών Μούνα Σαλίν να δηλώνει ότι πρέπει να στηριχθεί η SAAB, αλλά μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2010 που είναι οι εκλογές, ποιος ζει και ποιος πεθαίνει.

Και είναι πραγματικά λυπηρό σε όποιο μέρος του κόσμου και αν συμβαίνει να κλείνουν επιχειρήσεις, να βλέπεις, πολλές φορές χιλιάδες οικογένειες, να πέφτουν στην ανασφάλεια και την ανεργία. Εξαίρεση ήταν όταν στο τοπικό δελτίο ειδήσεων της Småland είδα μια εργάτρια Τουρκικής καταγωγής να ανησυχεί για τις δουλειές στο εργοστάσιο της Husqvarna στο Jönköping. Τότε ξύπνησε ο Μπουμπούκος μέσα μου και βγάζοντας αφρούς κραύγασα: «Ούξω μωρή Τουρκάλα που μου κουνιέσαι, τράβα στο Ερζερούμ να αρμέξεις κάνα γίδι!». Μετά όμως σκέφτηκα τον Ούλοφ Πάλμε να μου κουνάει το δάχτυλο και ξαναγύρισα στο Τholokoultoura Μode. Τελικά το εργοστάσιο μετακόμισε, ένα κομμάτι Πολωνία και ένα δυτική Σουηδία. Δε γλίτωσε η Τουρκάλα.

Πάντως είναι αξιοπρόσεκτο το πώς οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν συναισθηματικά με άψυχα αντικείμενα και ειδικά τα αυτοκίνητα. Διάολε, δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μάτσο λαμαρίνες, συχνά υπερτιμημένες, ειδικά αν μιλάμε για «αυτοκίνητα κύρους» τύπου Μερσεντέ και Μπεμβέ. Πολλά από τα χρήματα που πληρώνει κανείς είναι αέρας κοπανιστός, η αύρα του «brand name”. Μεγάλη υπόθεση η καλή φήμη. Βάλε στα ίδια αυτοκίνητα σήμα Citroen, Fiat ή Ford και έχεις αυτόματα έκπτωση 30%.
Έτσι αν δεν βρεθεί τελικά αγοραστής και κλείσει η SAAB θα νιώσω ότι χάνεται ένα κομμάτι της παιδικής μου ηλικίας μαζί με τα SAAB της δεκαετίας του ’70 όπως το παρακάτω.


Η ακόμα αυτό το αυτοκινητάκι μοντέλο ενός ακόμα πιο παλιού SAAB:


Η πλάκα είναι ότι όλο το σόι στην Σουηδία ποτέ δεν είχε SAAB. Όλοι με Volvo ή κάτι Renault και Peugeot ήταν. Αλλά τα SAAB ήταν μέσα στην ατμόσφαιρα της σοσιαλδημοκρατικής Σουηδίας, της Σουηδίας του Folkhemmet, του απίστευτου κοινωνικού κράτους, που πάει και δεν γυρνάει, όπως το τείχος του Βερολίνου και η DDR, ή τα παιδικά χρόνια.

Άραγε στις 30 ημέρες που απομένουν για να αποφασιστεί αν θα πωληθεί ή θα κλείσει η SAAB, θα βρεθεί άνθρωπος να αγοράσει έστω ένα αυτοκίνητο;

Εγώ λέω ότι θα βρεθεί. Η βλακεία είναι αήττητη βρε κουτά και η κοινή λογική τόσο κοινή όσο οι Ελληνίδες με πλατινέ ξανθιές μουνότριχες! :-P

19 σχόλια:

  1. Οι γνώσεις σου για την ηβική περιοχή των Ελληνίδων, είναι αξιοσημείωτες! Ή έχω μείνει πίσω, ή τελικά δεν έχω πάει με γνήσιες Ελληνίδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τί μου θυμίζει...μα τι μου θυμίζει το στορι????? Κάτι τέτοιο είχε γίνει και με την MG και κάτι άλλες εκ Βρετανικής Νήσου εταιρείες ή άρχισε να μου κάνει γλυκά ματάκια ο Γερμανός Αλτς? ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @ ellinaki

    Δε βρίσκονται εύκολα σήμερις αι αγναί ΕΛ-ληνοπούλαι! Αι περισσότεραι είναι πραχτόρισες των ανθΕΛληνων!

    @ tiktos

    Όσο με πληγώνεις, τόσο με πωρώνεις!

    @ An-Lu

    Μπα, όχι κάθε άλλο, η Βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει καταντήσει να είναι η... Ford Βρετανίας και η Vauxhall που είναι Opel με σήμα τον κόκκινο δράκο...

    Πάντως καθ' ότι τα αυτοκίνητα είναι καταναλωτικό αγαθό που έχουν τεράστια επίδραση στο αστικό τοπίο, κάθε ανατάραξη στην αυτοκινητοβιομηχανία προξενεί μεταβολές και στις πόλεις του κόσμου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κι όμως μιλάμε για ένα από τα καλύτερα αυτοκίνητα της παγκόσμιας αγοράς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ***Μούνα Σαλίν***

    Ορίστε; Πρόκειται για πραγματικο όνομα; (Το μικρο της.)

    Φαντάζομαι να κυκλοφορουν τα εγχώρια καμάκια καμια τέτοια στην Ελλάδα το καλοκαίρι, και να τη φωνάζουν μέσα στον κόσμο! :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ ο δείμος του πολίτη

    Αλλά αν ο κόσμος δεν έχει να διαθεσει χρήματα να αγοράσει SAAB; Κρισάρα...

    @ εργδημεργ

    Ακριβώς έτσι προφέρεται το Mona Sahlin και μιλαμε για αυτήν εδώ! (χι χι).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Που οι ένδοξες ημέρες των Citroen Pony και των Nissan made in Volos! Για να μην αναφερθώ στα Attika και τα ΜΕΒΕΑ έστω και με 3 ρόδες!
    Θυμάμαι τα κλασικά SAAB με τα ταμπλώ με τα άπειρα οργανάκια και τον δίχρονο κινητήρα με τον "αεροπορικό" ήχο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Mona η κατάσταση δηλαδή με τη SAAB.

    Στην Ελλάδα πολλα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν by the way φτιάχνονται στην Τουρκία άρα αν κλείσει καμία δεν θα έμεναν άνεργοι εδώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. I'm not offended by all the dumb blonde jokes because I know I'm not dumb... and I also know that I'm not blonde.
    Dolly Parton


    Καλημέρα σας
    εγώ με το Ρενώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @ Ptomas

    Έπρεπε να θυμίζουν αεροπλάνο...

    @ xalki

    Για να υπάρξουν περισσότεροι άνεργοι στην Ελλάδα πρέπει να κλείσουν οι... καφετέριες και τα ρεντρουμάδικα!

    @ diVa

    (Ντόλυ Πάρτον. Αυτή και ο Τσάρλτον Χέστον ιδανικό ζευγάρι πρωταγωνιστών για να μην μείνει άντερο στον Έλληνα θεατή).

    Καλημέρα σας!

    (Καλέ, του σογιού είστε και σεις;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ρησπεκτ (και ζηλεια) για τις γνωσεις σου πανω στις μουνοτριχες. Γενικως και ουχι μονον των ΕΛληνιδων.

    Η κυρια Μουνα Σαλιν ειναι μια χαρα ανθρωπος, απλα εσεις οι ΕΛληνοσουηδοι την προφερετε λαθος ;-)
    Μονα την λεει ολος ο υπλοιπος κοσμος, και μηδεν παρεξηγησις.

    Στεναχωριεμαι ελαφρως που η Σααμπ φουνταρει, αλλα πολυ μπαροκ αυτοκινητα αδερφε μου. Η αγορα δεν τα θελει, τι να κανουμε;

    Αν και γενικως υποστηριζω την συντροφισσα Μερκελ, στην περιπτωση της Οπελ την γραφω λαθος. ΟΚ, καλο ειναι να σωθουν οι θεσεις εργασιας. Αλλα αμα ειναι να ξοδεψω 6 δισ. ευρω για να σωσω 10.000 θεσεις εργασιας, καλυτερα να δωσω απο 600 χιλιαρικα σε καθε εργατη σκαστα στο χερι.

    Με 600 χιλιαρικα μπορει ο καθενας να ξεκινησει μια επιχειρησουλα πεταλωματος κενταυρων και ετσι θα ανθησει η οικονομια ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. @ Jolly Roger

    Ααααα...

    Σε λίγο θα μας πείτε και ότι το Ούσλο δεν λέγεται Ούσλο! O Tempora o mores! :-P

    Εάν σωθεί η SAAB με κάποιο θαύμα, (σαν αυτό που χρειάζεται και η ΑΕΚ για να σωθεί από το οικονομικό φούντο) θα πρέπει να σκεφθεί σοβαρά μήπως θα πρέπει να αλλάξει τομέα της αγοράς. Ο τομέας των ακριβούτσικων προς πολυτελών αυτοκινήτων τραβάει χονδρά ζόρια.

    Όσο για την Μέρκελ, μάλλον τα ψηφαλάκια κοιτάει. Δεν είναι όλοι εργατικοί σαν εμάς να δουλεύουν πεταλωτήριο - λουκανικάδικο ταυτόχρονα! :D

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Trolls rule. Το πήρα προσωπικά και θα πάω να κάνω αγώνα :p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ trol

    'Ετσι, έτσι, δεν είναι δυνατόν να πέσουν τα τρολς αμαχητί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Η Μούνα η Σουηδή έχει σχέση με την άλλη τη Μούνα Λι που τρέχει στους στίβους;

    Η καφετέρια τζιτζί πού ακριβώς είναι στο Παγκράτι;
    Και μια διόρθωσις: 6,5 ευρώ έχει ο φραπές στην Υμηττού...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. @ apos

    1. Μπα, είναι σιτεμένη!

    2. Μα, εγώ θα την ανοίξω να ΓΚονομήσω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μετά το κλείσιμο του διασυμπαντικού κολοσσού Yugo πλέον δεν θα με εκπλήξει (αττική σύνταξις) το αν θα κλείσει η SAAB. Εξάλλου, όπως έλεγε (αν και για άλλη μάρκα) η παλαιά διαφήμισις, δεν πρέπει να είναι πολύ καλά αυτοκίνητα διότι δεν έχω δει να κυκλοφορούν αρκετά. Τουτέστιν μικρή η ζημιά.
    Αναφορικά τώρα με την τυχόν εμπλοκή του κράτους, πιστεύω ότι ο Σοσιαλιστής σύντροφος Ανδιανόπουλος θα μπορούσε να μας προτείνει κάποια λύση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @ Hades

    Ξεσκισμένες Μαζεράτι, για τα μπάζα είναι... δεν κυκλοφορούν πολλές... :-ΡΡ

    Φίλε, ο Αδριανό είναι σοσιαλιστής από τα γεννοφάσκια του. Έχει φάει σαν Πειραιώτης την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη με το κουτάλι! (ουχαχα) :-ΡΡΡΡΡΡΡΡΡ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...