Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2009

O wad some Power the giftie gie us, to see oursels as ithers see us! (Η γνώμη των άλλων)


Χρόνια πριν, κυριολεκτικά αιώνες στην σημερινή εποχή της εξοντωτικής παγκοσμιοποιημένης ταχύτητας, είχε πέσει στην αντίληψή μου ένα ποίημα του Σκώτου Robert Burns (1759-1796).

Η κεντρική ιδέα του κειμένου συνοψίζεται στους στίχους στο τέλος που είναι μαρκαρισμένοι με πορτοκαλί χρώμα. (Σίγουρα η γλώσσα του 18ου αιώνα θα ζορίσει πολύ τους κατόχους Λόουερ Στρατηγάκη, αλλά αν δοκιμάσετε να το διαβάσετε με Σκωτζέζικη προφορά θα έχετε καλύτερα αποτελέσματα. Θα έχωνα τον cyrus που γουστάρει να μεταφράζει ποίηση να το μεταφράσει, αλλά είπα να σας βασανίσω λίγο καλύτερα).

To A Louse
On Seeing One On A Lady's Bonnet, At Church 1786


Ha! whaur ye gaun, ye crowlin ferlie?
Your impudence protects you sairly;
I canna say but ye strunt rarely,
Owre gauze and lace;
Tho', faith! I fear ye dine but sparely
On sic a place.

Ye ugly, creepin, blastit wonner,
Detested, shunn'd by saunt an' sinner,
How daur ye set your fit upon her-
Sae fine a lady?
Gae somewhere else and seek your dinner
On some poor body.

Swith! in some beggar's haffet squattle;
There ye may creep, and sprawl, and sprattle,
Wi' ither kindred, jumping cattle,
In shoals and nations;
Whaur horn nor bane ne'er daur unsettle
Your thick plantations.

Now haud you there, ye're out o' sight,
Below the fatt'rels, snug and tight;
Na, faith ye yet! ye'll no be right,
Till ye've got on it-
The verra tapmost, tow'rin height
O' Miss' bonnet.

My sooth! right bauld ye set your nose out,
As plump an' grey as ony groset:
O for some rank, mercurial rozet,
Or fell, red smeddum,
I'd gie you sic a hearty dose o't,
Wad dress your droddum.

I wad na been surpris'd to spy
You on an auld wife's flainen toy;
Or aiblins some bit dubbie boy,
On's wyliecoat;
But Miss' fine Lunardi! fye!
How daur ye do't?

O Jeany, dinna toss your head,
An' set your beauties a' abread!
Ye little ken what cursed speed
The blastie's makin:
Thae winks an' finger-ends, I dread,
Are notice takin.

O wad some Power the giftie gie us
To see oursels as ithers see us!

It wad frae mony a blunder free us,
An' foolish notion:
What airs in dress an' gait wad lea'e us,
An' ev'n devotion!

Σίγουρα έχει ενδιαφέρον να διαπιστώνει κανείς τι αντίκτυπο μπορεί να έχει η διαδικτυακή εικόνα κάποιου, σε άτομα που δεν τα έχει συναντήσει ποτέ. Αν έχει κανείς υπ' όψη του τι άποψη έχουν για το άτομό του διάφοροι εξωτερικοί παρατηρητές με διαφορετικά επίπεδα σπουδών ευφυίας και πολιτικών / κοινωνικών απόψεων, οπωσδήποτε μπορεί να φτάσει ευκολότερα στο "γνώθι σε αυτόν". (Όχι φυσικά υιοθετώντας άκριτα την άποψη των άλλων. αλλά χρησιμοποιώντας την σαν μπούσουλα).

Θυμάμαι την έκπληξη του θολοκουλτουριάρη λιανοπωλητή οπωροκηπευτικών Βρασίδα - Σιγισμούνδου Μπεχλιβανέα όταν κάποια τσουράπω νευρωτική κακογαμημένη γκιόσα του σφύριξε ότι είμαι ο θρυλικός Πέλσεμάννεν με τ' όνομα.

Κρατώντας αποσβολωμένος τα βλίτα σε απόσταση ασφαλείας 10 cm από την Απωανατολίτικη ηλεκτρονική ζυγαριά αναφώνησε:

"Τι;; Αυτός είναι ο διάσημος Πολσεμάννεν; Αποκλείεται! Ο Πόλσε είναι ένας σαν τον Σοφοκλή Σχορτσιανίτη ση ασπράκη με ξανθές κοτσίδες και γενειάδα, κράνος με κέρατα, ενώ στο δεξί του χέρι κρατάει το σφυρί του Θωρ! Δε σε πιστεύω!"

Ή κάποια από τα εκπληκτικής ευφυίας σχόλια σε χιουμοριστικά βίδεα μου στο YouTube, που λαμβάνω από ανεγκέφαλα λοβοτομημένα Λιακοκούραδα, που σε κάνουν να αναρωτιέσαι, αν η ευγονική δεν είναι και τόσο κακή ιδέα τελικά.

Βίδεο με τίτλο "Οι Κένταυροι από τον Σείριο έρχονται..." έλαβε το παρακάτω σχόλιο σε άπταιστην αρχαιογκρηκλισκήν:

"ki egw gamaw_ apisteyta poly.kai to ixwr mou einai sta ypsh.isws epeidh eimai kai niw8w Ellinaras.opoios de to niw8ei as synexisei na ginetai pioni kai karagkiozhs,na ekfylizetai ,na pinei mayra kai na gamaei, an vrei, kamia vrwmiara ,ksypolhth me salvaria pou 8a nai tyfla.alla epeidh kai kapoioi ton patriwtismo ton lene fasismo,tou eyxomai na pantreytei mia alvanida kai na kanei to glenti sto xwrio ths sthn Alvania.xaxaxaxa".

Πράγματι, κάτι τέτοια με κάνουν να σκέφτομαι ότι βρίσκομαι στον σωστό δρόμο.

Αν άνθρωποι τους οποίους σιχαίνεσαι γι αυτά τα οποία πρεσβεύουν και εκπροσωπούν, σε επικροτούν πρέπει να δεις τι κάνεις λάθος.

Αντίθετα αν σε επικροτούν άνθρωποι που έχεις σε εκτίμηση τότε είσαι στον σωστό δρόμο.

Εσείς, θεωρείτε χρήσιμο το να γνωρίζει κανείς πώς τον βλέπουν οι άλλοι;

26 σχόλια:

  1. Ε το είπες στην προτελευταία και προ-προτελευταία πρόταση. Καλό το feedback με γνώμες από άλλους, αλλά έχει μεγάλη σημασία ποιοι ακριβώς είναι οι άλλοι.

    Και όσο και αν χτυπάει λιγουλάκι τον εγωσιμό μας, όταν ένα λιακοκούραδο σε βρίζει, σημαίνει 100% ότι είσαι σωστός. Ακόμα και αν το βίδεο ή το άρθρο που έγραψες δεν έλεγε τίποτα, μία κακη κριτική ή ένα βρισίδι από ένα μηδενικό υποδηλώνει ότι τελικά κάποια αξία είχε το εν λόγω βίδεο ή άρθρο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. εγώ πάλι αδιαφορώ τελείως τι γνώμη έχουν οι άλλοι για μένα αλλιώς θα έπρεπε να είμαι δυστυχής που η μάνα μου με λέει γαϊδούρι επί 45 συναπτά έτη. :)
    Εστιάζω στην αυτοκριτική και αν κρίνω πως έκανα βλακεία τότε ότι και να μου πουν οι άλλοι (όποιοι και αν είναι)εγώ κοιτάζω πως να διορθώσω την βλακεία μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αν άνθρωποι τους οποίους σιχαίνεσαι γι αυτά τα οποία πρεσβεύουν και εκπροσωπούν, σε επικροτούν πρέπει να δεις τι κάνεις λάθος

    Aυτό βέβαια ισχύει εαν αυτοί που σε επικροτούν καταλαβαίνουν τι λέει ένας πεταλωτής Κεντάυρων γιατί πιθανόν το αϊ,μανάρ΄αϊ,κιού τους να μην φτάνει να καταλαβαίνουν πως κάθεται ένας Κένταυρος να τον πεταλώσει ένας λουκανικοπώλης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το πώς μας βλέπουν οι άλλοι είναι ενδιαφέρον μπούσουλας, αλλά δεν θα κρεμαστούμε κιόλα πάνω του ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. @ ellinaki

    Τα βρισίδια των Λιακοκούραδων δείχνουν ΠΑΝΤΑ προς την σωστή κατεύθυνση!

    @ Κλείτωρ

    Αχ, καλά το κατάλαβα ότι είσθε παλαιόπαις που δεν ακούτε την δόλια σας μητέρα... :-Ρ

    @ αθεόφοβος

    Χμμμ... παίζει και αυτό, αλλά δεν τους έχω ικανούς να θέσουν αυτό το ερώτημα!

    @ An-Lu

    Ακριβώς έτσι. Αλλιώς γινόμαστε σαν την ιστορία του πατέρα του γιού και του γαϊδάρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. οι γνώμες διίστανται:
    εγώ λέω ότι έχω δίκιο και οι άλλοι ότι λέω μαλακίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εν γένει ..θα προσθέσω ότι είναι καλό κάποιος να ακολουθεί αυτό που πιστεύει και να μην επηρεάζεται απο τις γνώμες των άλλων ...ακόμα και αυτών που έχει σε εκτίμηση. Η μικρή πείρα ζωής που το έχει διδάξει.
    Τώρα αν έχεις να κάνεις και με ανθρώπους κακόβουλους, βίαιους και κατά βάση διεστραμμένης αντίληψης (στη σχέση τους με τους άλλους) ...τότε θα συμφωνήσω μαζί σου ότι δεν αξίζει να ασχοληθείς , γιατί ο χρόνος είναι πολύτιμος και αυτό το νιώθεις πιο έντονα όσο πιο πολύ μεγαλώνεις ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ athinovio

    To φως εναντίον του σκότους!

    @ Γλαύκος

    Απλά είναι ενδιαφέρον να γνωρίζει κανείς τι αντίκτυπο έχει και σε ποιους.

    Φυσικά με υπανθρώπους τύπου νεοναζί, Λιακοκούραδα κλπ. δεν μπορεί κανείς να ασχολείται όπως λέει και το ρητό με το γουρούνι και την μουσική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Κλείτορα:

    Κι εμένα ούτω πως με αποκαλει η -κατα Μποστ- σεβαστη μυτέρα μου!

    Άρα, ανήκουμε στο ίδιο ζώδιο! Τον Όνο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Υπέροχο. Κι όμως όντως διαβάζεις τόσο καιρό τις σκέψεις, τις ιδέες κάποιου, τότε μπορέις να τον κρίνεις διαφορετικά κι ας μην τον ξέρεις. Σκέψου ότι οι πρώτες κρίσεις έρχονται όχι τυχαία (αφού ήδη έγινε αξιολόγηση ιδεών μεταξύ χιλιάδων άρθρων και ιστολογίων).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σε ακραίες περιπτώσεις, όπως αυτή που αναφέρεις, το μπινελίκι είναι η απόδειξη ότι είσαι σε καλό δρόμο...
    Προσωπικά όμως τείνω να ανησυχώ όταν συμφωνούν πολλοί μαζί μου, ακόμη και αν κάποιοι είναι από εκείνους που τυγχάνουν της εκτίμησης μου ! (ίσως επειδή είμαι γνωστό αντιδραστικό στοιχείο, όπως λέει η δική μου σεβαστή μητέρα).

    Σε γενικές γραμμές πάντως, δεν με απασχολεί ιδιαίτερα το πως με βλέπουν οι άλλοι, διότι ο καθένας σχηματίζει άποψη και αξιολογεί με βάση προσωπικές θεωρήσεις και βιώματα, οπότε είναι αναπόφευκτο να εξάγει διαφορετικά συμπεράσματα.
    Για να μην αναφέρω το πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το γενικότερο περιβάλλον, εντός του οποίου σε γνωρίζει κάποιος (π.χ. κάποιοι που με ξέρουν από όσα έχουν διαβάσει εδώ, ενδεχομένως να έχουν εντελώς διαφορετική άποψη από τους φίλους μου).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Δώσε και σώσε, σεβασμιότατε
    Άλλωστε η μόνη επίθεση στην βάλτωση του εγκεφαλικού συστήματος είναι η αντίδραση -εις οποιαδήποτε γλώσσα. Κι εφόσον εσύ προκαλείς μία τέτοια χειμαρρώδη ..εκτόνωση σάπιας κυτταρικής ψύχωσης [άσε με τώρα, έχω κομεντογραφικό οίστρο], τότε ορθώς πράτεις όπως ποιείς και καλά κάνεις κι είσαι αυτός που, τέλος πάντων βρε αδερφέ δεν μπορούν να είναι όλοι [και να γίνουν οι διαβόλοι].
    οπα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Οταν σε βριζει ενα λιακοκουραδο *σιγουρα* εισαι σε σωστο δρομο. Αλλα αυτο ειναι μια ακραια, και γι' αυτο ευκολη περιπτωση.

    Τα δυσκολα ερχονται οταν προσλαμβανεις τις αντιδρασεις πιο νορμαλ ανθρωπων. Υπο ΚΣ κανενας δεν θα χειροκροτησει ολα οσα κανεις και κανενας δεν θα βρισει ολα οσα κανεις. Οι αντιδρασεις των αλλων παντοτε ειναι μοιρασμενες.

    Ακομα δηλαδη και αν εσυ εκτιμας καποιον παρα πολυ, το πιο πιθανο ειναι αυτος ο καποιος να σε επαινεσει στο 30% οσων κανεις, να σε κριτικαρει στο 30% και να αδιαφορησει για το υπολοιπο 30% (εννοειται οτι δεν ξερω να μετραω μεχρι το 100 ;-) ).
    Τι θα πιστεψεις λοιπον; Την κριτικη εκεινου που εκτιμας η τον επαινο του ιδιου;
    Κανε τωρα την αναγωγη απο τον 1 ανθρωπο που εκτιμας σε 20. Και στο τελος βαλε και τους 50000 που δεν εκτιμας, αλλα με αρνητικο προσημο αυτην την φορα.

    Στο ερωτημα σου βαζεις και την λεξη "χρησιμο". Χρησιμο για ποιον; Χρησιμο για ποιον σκοπο;
    Το ερωτημα σου θα ηταν δυσκολο και αναπαντητο ακομα και αν δεν υπηρχε το κριτηριο της χρηστικοτητας. Ποσο μαλλον τωρα που βαζεις και τελεολογικους ορους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αν σε βριζουν οι Ελ προφητικοί τότε μαλλον πας καλά!

    Ειμεθα κοινωνικά όντα, και σαφώς μας νοιάζει το πως μας βλέπουν οι άλλοι αλλά και πως βλεπουμε τους άλλους που μας βλέπουνε!! Η γνώμη του τρελού του χωριού όσο να' ναι έχει μειωμένη βαρύτητα στο δικό μου γίγνεσθαι!

    (τωρα ποιους θεωρουμε τρελους του χωριου και ποιοι θεωρωουν ως τετοιους εμας ειναι άλλο καπέλο!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μα δεν έχετε κοτσίδες στην πραγματικότητα;;;;
    (σαφέστατα έχει σημασία να γνωρίζουμε πώς μας βλέπουν αυτοί που εκτιμούμε, φίλτατε)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. polse,από το ποίημα δεν κατάλαβα χριστό διότι όπως θα κατάλαβες δεν έχω λόουερ στρατηγάκη.Το έβαλα στη μετάφραση και τα μισά μου τα έβγαλε σε κάτι σαν αγγλικά.
    Περισσότερο με μπέρδεψε το κείμενο στα γκρίκλς.Μισή ώρα το πάλεψα.
    Μπήκα στο νόημα όμως από τους σχολιαστές.
    Και ερωτώ.
    Είναι δυνατόν ποτέ να είναι κακιά η ψυχή ενός αεκτζή;
    Και μάλιστα αεκτζή και HV71τζή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. @ εργδημεργ

    Αχ, όλο παλιόπαιδα που δεν σέβονται τους γονείς τους μαζεύονται εδώ... :-Ρ

    @ ο δείμος του πολίτη

    Πλάκα δεν έχει; Να μην έχεις συναντήσει κάποιον και όμως να γνωρίζεις τις σκέψεις του!

    @ ESKARINA

    Όπως και να έχει, πάντα έχει ενδιαφέρον να έχεις κάποια ιδέα για την επίδραση που έχουν οι σκέψεις / ενέργειές σου στους άλλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @ diVa

    Με αρέσει να ξεβιδώνω καπάκια οχετών! Έχει πλάκα! :D

    @ Jolly Roger

    Μάλλον πιο σωστή είναι η λέξη "ενδιαφέρον". Και ακόμα καλύτερα όχι απλά η εξωτερικευμένη αντίδραση, αλλά οι αρχικές σκέψεις των ατόμων που σου στέλνουν το feedback.

    Zητάω πολλά; Ζητάω ομόλογα ΕΤΒΑ!

    @ Zaphod

    Μου φαίνεται ότι αν μάθουμε πόσοι μας θεωρούν "τους τρελούς του χωριού" θα τρομάξουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. @ pastaflora

    Όχι, δεν έχω κοτσίδες και σκέφτομαι μήπως πρέπει να αποκτήσω! :D

    @ tiktos

    Μόνοι οι ΑΕΚτζήδαι έχουν καλήν ψυχήν, τέλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον και σε κάθε εχέφρονα άνθρωπο θα μεγαλώσει το αίσθημα ευθύνης που ούτως ή άλλως νιώθει όταν εκφέρει μια άποψη.

    Είναι όμως και επικίνδυνο για τις σχέσεις των ανθρώπων, καθόσον οδηγεί στην αποκάλυψη του προφανούς συμπεράσματος ότι είναι φύσει αδύνατον να γνωρίζεις τις μύχιες σκέψεις ενός ανθρώπου, και πολλές φορές και αυτόν τον ίδιο τον άνθρωπο, όσο στενή επαφή και επικοινωνία κι αν έχεις μαζί του. Και αυτό το συμπέρασμα όλοι επιλέγουμε να το παραβλέπουμε συστηματικά γιατί έχουμε ανάγκη τη συντροφικότητα.
    Απλό παράδειγμα / πείραμα : Αν εμείς οι δύο ανταλλάξουμε απόψεις σχετικά με το πως ο ένας βλέπει τον άλλον, με βάση αυτή την ελάχιστη επικοινωνία που έχουμε, τότε θα χρειαστούμε και οι δύο ιατρική βοήθεια για να συνέλθουμε από το σοκ!!!

    Καταχρόμενη δε, για μια ακόμη φορά, τη φιλοξενία σου, θέτω και το εξής ερώτημα : Δεδομένης της διάστασης μεταξύ της εικόνας που έχουμε για τον εαυτό μας και της εικόνας που έχουν οι άλλλοι για εμάς, τι επιλέγει κάποιος ; Να συντηρήσει αυτή τη διάσταση ή να προσπαθήσει να την εξαλείψει, με όποιους κινδύνους αυτό μπορεί να έχει;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Polse, με ιδιαίτερη λύπη σε ενημερώνω ότι έχεις μείνει πολύ πίσω. Ποιοι Κένταυροι και τα τοιαύτα μου λες; Εδώ μιλάμε ότι είδα με τα μάτια μου τον γίγα Λιάκουρα να τηλεπλασ(ι)άρει βιβλίο περί της καταστροφής του Κόσμος το 2012, το οποίο (βιβλίο) είχε και οδηγό επιβίωσης (της Καταστροφής)!!!!
    Μιλάμε ο άνθρωψ τούτος είναι το ίνδαλμά μου πλέον... :):):)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. @ ESKARINA

    Χμμμ... επιλέγει να καλλιεργήσει την πιο κολακευτική από τις δυο!

    Όσο για τις μύχιες σκέψεις του καθενός, ίσως σε κάποιο Οργουελιανό κράτος του μέλλοντος, να μην μπορούμε να ξεφύγουμε από τα μηχανήματα του "Υπουργείου Αγάπης"!

    @ Hades

    Όχι γαμώτη μου, και πώς θα πάρουμε την ΜΠόλη το 2024 τώρα; Ε; Πώωωωωωωωωως;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Μμμμμ....η αλήθεια είναι πως πρόκειται για σοβαρό θέμα που οφείλουμε να εξετάσουμε ενδελεχώς. Το γεγονός όμως ότι η καταστρφή έχει ήδη επέλθει περί τις 100 φορές τα τελευταία 1000 χρόνια (δίχως φυσικά να συνυπολογίζουμε τα ξένα αιρετικά δόγματα) και ω, του θαύματος κάθε φορά προέκυπτε λάθος στους υπολογισμοί, αισιοδοξώ και τώρα ότι θα φτάσουμε το 2024 αναιμάκτως (αν και η αυριανή συσκότισις με τρομάζει τα μάλα είναι η αλήθεια)... :):)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ε βέβαια ρεσέ, ξέραν οι μαυριδεροί στούμποι και δεν ξέρει ο Καλαματιανός Μακεδόνας Λιακό; Τσ, τσ, τσ...

    Πάντως την καλύτερη δικαιολογία γιατί το ημερολόγιο των Μάγια τελειώνει το 2012, το είδα σε μια γελοιογραφία:

    "Δεν χώραγε άλλα η πέτρα!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Θεωρώ πως έχει αξία η γνώμη των άλλων για μας – πάντα με κάποιο μέτρο βέβαια στο πόσο μας επηρεάζει. Απλά πολλές φορές μπορεί κάποια στραβά να μην τα βλέπουμε στον εαυτό μας, ένα πιο αντικειμενικό μάτι μπορεί να μας βοηθήσει. Τώρα βέβαια για άτομα που δεν θα γνωρίσεις ποτέ κι απλά λέτε μια κουβέντα στο ίντερνετ δεν ισχύει και πολύ αυτό - αλλά ακόμη κι εκεί το feedback αν εξετασθεί σωστά μπορεί να μας δώσει κάποια χρήσιμα αποτελέσματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. @ Ιοκάστη

    Πράγματι, πολλές φορές ένας παρατηρητής "απ' έξω" είναι χρήσιμος, διότι μπορεί να δει πράγματα που δεν μπορεί να δει ο "από μέσα"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...